10 Hair Commandments for Healthy Hair

Photo: Aris Jerome

1. Tvätta inte för ofta /// Don’t wash it too often
Tvättar du håret för ofta blir det bara torrt och det kan även ha en negativ effekt på din hårbotten. Tvätta helst bara 1-2 gånger per vecka.

///Washing your hair too often only dries it out, and can have a negative effect on your scalp as well. Try only washing it 1-2 times per week.

2.  Använd inte stylingprodukter varje dag /// Use styling products sparsly
Försök begränsa användningen av mousse, hårspray och produkter innehållandes silikone. De byggs upp i håret och gör håret torrt och skört.

///Don’t use too much products every day. Try limiting your use of styling products such as mousse and hair spray and products containing silicone. They will build up and make your hair dry and brittle

3. Klipp dig men… /// Do get a hair cut, but…

Din frisör säger säker att du bör klippa håret var 4-6 vecka. Det behöver du faktiskt inte. Beroende på ditt hår räcker det oftast med att klippa det var 8-10 vecka (Jag har nog aldrig träffat en frisör som själv klipper håret så ofta)

///Your hair stylist probably wants you to cut your hair every 4-6 weeks. You actually don’t need to cut it that often. Depending on your hair, a hair cut every 8-10 weeks will do (I’ve actually never met a hair dresser who cuts their hair that often ;) )

4. Sönderfärga inte /// Don’t over-dye
Om du färgar håret hemma själv, se till så att du vet vad du gör. När du ska färga utväxten är det t.ex. viktigt att du ENDAST färgar utväxten och inte resten av håret också. Om du färgar hela håret varje gång kan du ställa in dig på skadat och torrt hår.

///If you dye your hair at home, make sure you know what you are doing. When it’s time to dye your roots, dye ONLY the roots and not the rest of the hair as well. Dying your whole hair every time is a sure way to disaster hair.

Photo: Chanel Eyewear F/W 2014

5. Låt lufttorka /// Let air dry
Låt håret luffttorka så ofta som möjligt. Det är bättre för håret än en fön.

///Let your hair air dry as often as possible! It’s better for the hair than a hair dryer.

6. Ta det lugnt med värmeverktygen /// Easy on the heating tools
På tal om fönar – ta det lugnt med värmeverktygen. Värmeverktyg skadar håret så försök begränsa användandet av dessa och investera i värmeverktyg med ny teknologi som är snällare mot håret.

///Speaking of hair dryers, go easy on all heating tools. Heating tools damage the hair, so try limiting your use of these and invest in heating tools with new technologies that are better on the hair.

7. Använd en värmeskyddare /// Use a heat protecting product
Oavsett om du använder ett nytt, dyrt värmeverktyg eller det du använt sedan 2001 är det viktigt att du använder värmeskydd i håret som skyddar mot värmen.

///No matter if your flat iron is a new, state of the art one, or the same you’ve used since 2001, you will need to protect your hair with a heat protectant. 

8. Borsta håret med en bredtandad kam /// Brush the hair with widetoothed comb when it’s wet.
Om du måste borsta håret medan det är blött, se till att du använder en bredtandad kam eller en Tangle Teezer (adlink) eftersom de inte drar och bryter av håret så som vanliga borstar och kammar.

///If you must brush your hair while it’s wet, make sure to use a wide toothed comb or a Tangle Teezer as they don’t pull and break the hair as much as regular brushes and combs. 

9. Skär ner på proteinet /// Easy on the Protein
ÄT protein – det är bra för dig, men när det kommer till protein i hårprodukter behöver du verkligen inte överdriva. För mycket protein i håret kan byggas upp och leda till att håret bryts av. Så undvik antingen produkter med protein eller begränsa användandet av dessa till en gång varannan månad. Se en lista på schampo och balsam utan proteiner här.

///EAT protein, it’s good for you, but when it comes to using protein packed hair products, you don’t need to go wild. Too much protein in your hair can actually build up and cause breakage. So either avoid products with protein, or limit the use of these products to once every two months. Se a list of protein free shampoo and conditioners here.

10. Ät ordentligt! /// Eat properly
Det kanske låter som en klyscha, men att få i sig alla näringsämnen och vitaminer är otroligt viktigt – även för ditt hår. Särskilt B-vitamin stimulerar hårväxt (läs mer här) och en balanserad kost där du får i dig alla kalorier, fett, kolhydrater och protein som du behöver är otroligt viktigt!

///While it may sound like a cliché, getting all your vitamins and nutrients is really important when it comes to the health of your hair. Especially vitamin B is important for hair growth (read more here) and a balanced diet where you get all the calories, fat, carbs, and protein you need is essential. 

Photo: Madame Figaro / Nico

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>